IMPLEMENTATION OF FISHER-YATES ALGORITHM IN MOBILE-BASED ONLINE EXAM APPLICATION AT SMP NEGERI 1 KARIMUN
Keywords:
Algorithm, Examination, Fisher-Yates, Mobile, Online, SMP Negeri 1 KarimunAbstract
The development of information technology has driven significant changes in educational evaluation systems, one of which is through the implementation of mobile-based examinations. However, one of the main challenges in conducting online examinations is maintaining question randomization so that distribution is fair and reduces the potential for cheating. The Fisher-Yates algorithm is an algorithm used to shuffle the order of elements in a list or array in a perfectly random (uniform random) manner, where every possible permutation of those elements has an equal probability of occurring.
The implementation results demonstrate that the Fisher-Yates algorithm is capable of producing evenly distributed and non-repetitive question randomization, thereby enhancing the fairness and reliability of the examination system. Thus, the application of this algorithm can support the effectiveness of the learning evaluation process and provide a positive contribution to the utilization of educational technology at the junior high school level.
References
Astuti, N., & Wibowo, D. (2021). Analisis Pengembangan Aplikasi Berbasis Android Menggunakan Android Studio. Jurnal Informatika, 8(2), 145–152.
Aulia, D., & Kurniawan, H. (2021). Pemodelan Activity Diagram untuk Analisis Proses Bisnis Aplikasi Mobile. Jurnal Rekayasa Sistem Informasi, 7(3), 112–121.
Dewi, R., & Maulana, F. (2021). Analisis Sequence Diagram pada Sistem Informasi Pendidikan Berbasis Web. Jurnal Teknologi dan Komputer, 10(2), 87–94.
Firmansyah, A., & Rachman, I. (2022). Perancangan Use Case Diagram untuk Sistem Ujian Berbasis Android. Jurnal Teknologi Informasi Terapan, 12(1), 44–53.
Gunawan, B., & Lestari, A. (2020). Pemodelan Class Diagram dalam Pengembangan Sistem Informasi Akademik. Jurnal Sistem dan Teknologi Informasi, 8(4), 205–213.
Hartono, Y., & Yusuf, A. (2024). Analisis Implementasi Activity Diagram pada Aplikasi Android Berbasis Kotlin. Jurnal Informatika dan Teknologi, 14(1), 93–102.
Hidayah, F., & Saputra, A. (2024). Pemanfaatan Android dalam Pengembangan Aplikasi Ujian Online Sekolah Menengah. Jurnal Ilmiah Informatika Pendidikan, 12(1), 56–64.
Lestari, M., & Ahmad, S. (2023). Desain Class Diagram sebagai Model Database Aplikasi Mobile. Jurnal Rekayasa Perangkat Lunak, 13(1), 55–64.
Maulana, D., & Rachmat, A. (2022). Pemanfaatan Flutter dalam Pengembangan Aplikasi Pendidikan Berbasis Mobile. Jurnal Teknologi Informasi Pendidikan, 10(3), 211–220.
Nugroho, A., & Rahmawati, I. (2023). Pemanfaatan Activity Diagram dalam Desain Sistem Aplikasi Pendidikan. Jurnal Teknologi Komputer dan Sistem Informasi, 15(2), 145–153.
Prasetya, R., Nugroho, D., & Lestari, A. (2020). Arsitektur Sistem Operasi Android dalam Pengembangan Aplikasi Pendidikan. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(4), 312–319.
Pratama, D., & Fadilah, M. (2023). Pemanfaatan UML untuk Desain Aplikasi Ujian Online Berbasis Android. Jurnal Informatika Nusantara, 17(1), 33–42.
Putra, A., & Santoso, D. (2022). Optimalisasi Gradle Build pada Android Studio untuk Efisiensi Pengembangan Aplikasi Mobile. Jurnal Rekayasa Perangkat Lunak, 6(1), 55–64.
Ramdani, T., & Wulandari, F. (2020). Perancangan Use Case Diagram untuk Sistem Informasi Sekolah. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9(3), 214–222.
Sari, M., & Prasetyo, B. (2021). Pengenalan Android Studio sebagai IDE untuk Pengembangan Aplikasi Mobile. Jurnal Sistem Informasi, 10(1), 23–29.
Setiawan, A., & Nurhayati, L. (2022). Unified Modeling Language (UML) sebagai Alat Bantu Perancangan Sistem Informasi. Jurnal Sistem Informasi dan Komputer, 12(2), 101–110.
Suharto, E., Nurcahyo, B., & Ramadhan, T. (2022). Manajemen API Level pada Aplikasi Android Berbasis Pendidikan. Jurnal Informatika dan Rekayasa Perangkat Lunak, 14(2), 211–220.
Suryani, E., & Putra, H. (2021). Penerapan UML dalam Pengembangan Aplikasi Mobile Berbasis Android. Jurnal Ilmiah Teknologi dan Sistem Informasi, 9(2), 87–96.
Utami, S., Wicaksono, H., & Lestari, I. (2022). Pemanfaatan Kotlin pada Android Studio untuk Meningkatkan Efisiensi Kode Program. Jurnal Teknologi dan Informasi, 8(1), 93–101.
Wibisono, H., & Hidayah, F. (2024). Integrasi Flutter dan Supabase untuk Aplikasi Edukasi Real-Time Berbasis Cloud. Jurnal Rekayasa Perangkat Lunak, 13(2), 156–165
Wibowo, D., & Santoso, T. (2022). Analisis Class Diagram untuk Pengembangan Sistem Ujian Online Berbasis Database Relasional. Jurnal Teknologi dan Rekayasa Perangkat Lunak, 10(4), 198–207.
Wijaya, A., & Sari, P. (2021). Pemanfaatan Use Case Diagram untuk Identifikasi Kebutuhan Sistem Aplikasi Mobile Pendidikan. Jurnal Informatika Pendidikan, 13(1), 72–80.
Wulandari, R., & Pratama, Y. (2024). Perbandingan Firebase dan Supabase sebagai Backend untuk Aplikasi Mobile Pendidikan. Jurnal Teknologi Informasi Terapan, 16(1), 67–78.
Yuliani, R. (2020). Pengembangan Aplikasi Mobile Learning Berbasis Android untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan, 13(1), 25–33.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nur Alya Afifah, Mhd Zulfansyuri Siambaton, Rachmat Aulia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.




